Friday 4 December 2015

SIFAT TEKS



SIFAT TEKS

KONSEP


  • Teks merujuk kepada huruf-huruf yang tersusun bagi membentuk satu makna yang boleh difahami satu makna yang boleh difahami atau membawa pengertian yang tertentu.

  •   Merujuk kepada semua jenis simbol, huruf, abjad, nombor, statistik dan pelbagai jenis tulisan dan fon yang menjadi asas utama bagi penyaluran maklumat masa dahulu dan juga masa kini.

  •  Amat penting sekiranya penerangan yang jelas dan menyeluruh diperlukan pengguna dan penggunaan elemen-elemen atau media lain mungkin gagal menyampaikan makna seperti mana yang dikehendaki.

  •   Walaupun terdapat pelbagai elemen media yang bersifat lebih menarik dan dinamik, teks masih lagi diperlukan sebagai salah satu elemen utama dalam proses penyampaian maklumat.
  • Teks merupakan suatu bentuk komunikasi bertulis yang digunakan untuk proses merakam atau menghasilkan sesuatu pendapat, idea, buah fikiran, pengalaman, perasaan atau maklumat dalam bentuk tulisan atau grafik untuk berhubung dengan orang lain atau diri sendiri.

  •  Komunikasi bertulis mempunyai format tertentu dan penggunaan bahasa mengikut laras yang sesuai.

  •   Antara bentuk-bentuk komunikasi bertulis yang pelu dikuasai ialah penulisan teks ucapan, surat kiriman, laporan, minit mesyuarat, rencana, berita dan penulisan kreatif.




STRUKTUR TEKS


  1. 1.     Struktur teks berkait rapat dengan kepelbagaian genre.



  1. 2.      Jenis-jenis teks seperti berikut ;


                             i.            Naratif – penceritaan
                           ii.            Deskriptif – penerangan
                         iii.            Argumentatif – penghujahan
                         iv.            Eksposisi – pendedahan


  1. Naratif



  •     Satu genre yang merupakan rangkaian peristiwa atau cerita

  • Mempunyai urutan iaitu awal cerita, pertengahan dan pengakhiran cerita.
  •   Teks naratif  haruslah secar kronologi iaitu mengikut urutan dan tidak boleh bercampur aduk plot penceritaannya.


    2. Tujuan :

  •  Untuk menghiburkan dan menarik minat pembaca

  •   Menyajikan sebuah penceritaan @ peristiwa yang menimbulkan masalah atau konflik

  •  Pengakhiran penceritaan sama ada bahagia atau menyedihkan

  • Teks naratif ini sering digunakan untuk pembaca dapat mengambil unsur positif seperti nilai murni serta pengajaran yang terdapat dalam sesebuah cerita.


     3. Struktur teks naratif 
          Orientation
          : It is about the opening of the paragraph where characters, place, and time  are introduced in the story.(adalah sebuah paragraph pembuka yang berisi pengenalan tokoh, tempat dan waktu dalam sebuah cerita.
      Berisi: who (siapa ), contohnya; Cinderella
      Where (dimana); in small village
      When (bila); a long time ago, once upon a time
ü  Complication
           : Where the problems of characters of the story appear and go to climac. (Di mana Permasalahan yang dimiliki oleh watak dalam cerita muncul dan klimaks cerita)
ü  Resolution
      : Where the problems of characters of the story is being solved. (Masalah selesai. Masalah diselesaikan secara ‘happy ending’ atau tidak.

       DESKRIPTIF


  • Deskriptif merupakan sebuah teks yang menjelaskan mengenai seseorang, tempat atau benda secara detail ( lengkap ).

  • Tujuan teks deskriptif :

Menggambarkan sesuatu itu dengan lebih lengkap dari segi warna, sifat, sikap, jenis warna dan sebagainya  sehingga pembaca dapat membayangkannya walaupun tidak pernah melihat.


  •   Ciri-ciri teks deskriptif :

Menggunakan Simple Present Tense ( untuk menggambarkan sebuah fakta atau kebenaran )
           Cth : Matahari itu panas

-   Penggunaan kata sifat (untuk menggambarkan sesuatu dengan menggunakan sifatnya)
          Cth : Gadis itu sungguh cantik.

-   Sering menjumpai penggunaan kata pemeri ‘adalah’.
           Cth : Borobudur adalah candi Hindu-Budha.


      ARGUMENTATIF


  •   salah satu jenis teks yang sering sekali kita temui dalam kehidupan sehari-hari, seperti di dalam esei, tajuk atau wacana, dan teks-teks perbincangan.

  •  Teks ini merupakan sebuah teks berkaitan dengan pendapat, ulasan, bahasan, dan juga idea peribadi penulisnya.

  • Bertujuan untuk menyakinkan serta mempengaruhi pembaca untuk sependapat dengan apa yang ditulis oleh penulis tersebut.

  •   Oleh yang demikian, penulis akan memasukkan fakta-fakta, data-data, hasil research, teori dan lain-lain untuk menguatkan pendapat serta hasil penulisannya.

  •  Ciri-ciri teks Argumentatif ialah :

-  Mempunyai pendapat, pandangan, atau keyakinan penulis terhadap suatu permasalahan.
- Memiliki data-data yang digunakan untuk meyakinkan pembaca.
-  Menyelesaikan suatu permasalahan dengan cara menganalisa dan menganalogikan.
Diakhiri dengan kesimpulan seperti  pendapat yang lebih luas bukan merupakan penegasan kembali topik utama.


ESKPOSISI

  •  Sebuah teks atau paragraf yang  mempunyai beberapa informasi dan ilmu pengetahuan mengenai sesuatu perkara.
  •  Ditulis secara ringkas , padat dan jelas.
  •   Kebiasaannya teks  eksposisi lebih ke arah bidang sains namun terdapat juga bidang non fiksyen.
  •  Teks eksposisi kebiasaannya dapat dilihat dalam bentuk berita, artikel yang memfokuskan aspek masalah sosial, budaya, ekonomi, keagamaan, politik dan lain-lain.
  •   Teks eksposisi boleh ditemui menerusi media massa sama ada cetak atau elektronik.

  • - Ciri-ciri teks eksposisi :
- Mendeskripsikan informasi berkaitan ilmu pengetahuan dan berita.
-Menggunakan bahasa baku
- Disampaikan secara tegas
-  Gaya penulisan tidak mempunyai unsur memihak kepada mana-mana pihak.

  •   Struktur teks eksposisi :
-  Heading ( perenggan pembuka ) – mempunyai pandangan umum mengenai isu yang ditulis oleh penulis.
-  Pendapat ( isi ) – mempunyai pandangan umum mengenai isu yang ditulis.
-  Replikasi Ulangan (pengulangan atau penegasan) – memberi penegasan kepada isu yang perlu ditegaskan

  •  Ciri-ciri teks eksposisi :
-  Mendeskripsikan informasi berkaitan ilmu pengetahuan dan berita.
-  Menggunakan bahasa baku
- Disampaikan secara tegas
-  Gaya penulisan tidak mempunyai unsur memihak kepada mana-mana pihak.

No comments:

Post a Comment